مصاحبه با رسول دانیال زاده کارآفرین برتر حوزه فولاد در خصوص زندگی شخصی وموضوع ابربدهکاران بانکی

رسول دانیال زاده

آنچه در این خبر خواهید خواند:

در سالهای اخیر واژه ابربدهکاران بانکی سوژه خبری شده و اخبار گوناگونی پیرامون آن منتشر شده است . تعریف ابربدهکار چیست و آیا بدهکاری به سیستم بانکی پدیده مضمومی است ؟ تفاوت بدهکارانی که تسهیلات اخذ شده را در مسیر صحیح صرف کرده و اراده بازپردخت دارند با آندسته ایی که تعهدی ندارند چیست ؟ زندگی شخصی و زمینه فعالیت آنها چیست ؟ و بسیاری از سوالات دیگر در این زمینه وجود دارد که به شناخت بهتر این پدیده کمک میکند . مصاحبه ذیل گفتگویی با رسول دانیال زاده یکی از کارآفرینان و فعّالین صنعت فولاد در همین خصوص است.

در ابتدا لطفا کمی از زندگی و سابقه فعالیت صنعتی خود بگویید.

رسول دانیال زاده: متولد سال 1338 در تهران هستم . از همان ایام جوانی بدلیل علاقه به فعالیتهای صنعتی همزمان با تحصیل وارد عرصه تولید محصولات فولادی شدم و پس از راه اندازی کارگاهی در آبعلی نسبت به توسعه آن اقدام کردم . در سال 1372 با افتتاح گروه کارخانجات نورد و لوله سمنان یکی از بزرگترین مجموعه های صنعتی در زمینه تولید لوله و پروفیل در شهر سمنان به بهره برداری رسید . در ادامه ضمن تاسیس مجتمع فولاد گیلان در شهر صنعتی رشت، سهام شرکت فولاد کاویان را خریدم . حاصل تلاش این چهل و اندی سال ، مجموعه ایی از شرکتهاست که بعنوان بزرگترین گروه تولیدی فولادی بخش خصوصی در کشور شناخته میشود و بیش از 5000 نفر در آن اشتغال دارند . علاوه بر صنعت فولاد در حوزه ساخت و ساز نیز فعالیت نموده ام .

سوال: فرزندانتان به چه کاری مشغولند؟

رسول دانیال زاده : همانگونه که گفتم یک پسر دارم و دو دختر . پسرم فارغ التحصیل مدیریت بازرگانی میباشد. یکی از دخترانم فناوری اطلاعات خوانده و دیگری دندانپزشک است . هر سه فرزندم ازدواج کرده و همگی مرتبط با تحصیلات خود ، مشغول به کارند.

سوال: آیا در شهر پدر و مادری هم سرمایه گذاری کرده اید؟

رسول دانیال زاده : نه متاسفانه . عمده سرمایه گذاریهای من در شهرهای سمنان و رشت و اهواز است ولی خیلی علاقه دارم بشرط فراهم بودن شرایط برای استان اردبیل و خصوصاً شهرستان نمین هم کاری درخور شان مردمان نجیب­شان انجام دهم .

سوال: اشاره داشتید که در زمینه ساخت و ساز هم فعال بوده اید . یکی از این ساخمانها پروژه روما است. لطفا در مورد این ساختمان کمی توضیح دهید و آیا در همین ساختمان ساکن هستید؟

رسول دانیال زاده : بله، یکی از علاقمندیهای من فعالیت در حوزه ساخت و ساز است . همواره در هر طرح صنعتی و یا پروژه ساختمانی سعی کردم بهترینها را اجرا کنم . زمین این ساختمان در خیابان کامرانیه واقع شده و بلحاظ استحکام یکی از بناهای خوب تهران است . طراحی فنی ، معماری خارجی و داخلی و مصالح بکار رفته هم در نوع خود از بهترینهاست . امیدوارم فعالیت ساخت و ساز در کشور ملازم رعایت دقیق اصول اولیه فنی و البته حفظ سبک معماری ایرانی قرار گیرد. درخصوص سوالتان هم عرض میکنم که بله ، چندین سال است که در همین برج روما ساکن هستم .

سوال: ابر بدهکاران بانکی چه کسانی هستند و تعریف شما از این واژه چیست؟

رسول دانیال زاده : مبادلات مالی و پدیده هایی همچون بدهی و بدهکاری جزوی از رومزه گی و بدیهیات فعالیتهای اقتصادی همگان است که اکثر مردم با آن سروکار دارند . در هر فعالیت اقتصادی ، سرمایه نقش اصلی را ایفا میکند و فقدان آن نیز مانعی برای اجرای آن فعالیت است . قطعاً هر چه هر اندازه این فعالیت بزرگتر باشد به سرمایه گذاریهای کلان تری نیاز است . اغلب طرحهای بزرگ صنعتی نیز جزو آندسته از فعالیتها هستند که تامین مالی و اجرای آنها به منابع بانکی متکی است . هر فعال اقتصادی هم به محض دریافت اینگونه تسهیلات بدهکار بانکها میشود و از آنجائیکه این حجم از تسهیلات اغلب کلان میباشد، دریافت کنندگان آن را اصطلاحاً ابربدهکار میگویند. در سالهای اخیر این واژه بار معنایی منفی بخود گرفته درصورتیکه بنظرم واژه ایی خنثی است . شخصاً اعتقاد دارم ؛ زمانی فعلِ یک شخصِ بدهکار مضموم است که تعهد و اراده بازگرداندن بدهی خود را نداشته باشد.

سوال: به نظر شما چه حکمی در مورد ابربدهکاران بانکی مناسب است؟

رسول دانیال زاده: طرحهای تجاری و برآوردهای اولیه ، افق آینده هرکسب و کاری را مشخص میکند . دقت در بررسیهای اولیه از میزان موفقیت و سودآوری آن نیز ، جزو نکاتی است که سرمایه گذار چه شخص حقیقی باشد و چه حقوقی ، باید بدانها توجه داشته باشد تا درصورت توجیه پذیری و در قبال اخذ تضامین قانونی لازم ، سرمایه گذاری بعمل آید . در این میان یکسری از نوسانات اقتصادی ممکن است ادامه فعالیت کسب و کار را دچار اعوجاج کند . در اینگونه موارد بویژه کسب و کارهای تولیدی که بخشی از بار تامین نیازهای کشور را بدوش گرفته اند و منشاء اشتغال پایدار فراوانی نیز هستند ، میبایست ضمن حفظ منافع سرمایه گذار ، از هر هرگونه کمکی چه استمهال و چه هر گونه حمایت دیگری برای حفظ آن کسب و کار دریغ نگردد . ببینید همانگونه که قبلاً اشاره کردم ؛ بدهکار و یا ابربدهکاری بد است که اراده بازپرداخت بدهی خود را نداشته باشد . اما شخص یا شرکتی که متعهد به تادیه دیون خود است را باید بنحوی کمک کرد تا امکان ایفای تعهدات را داشته باشد . اگر هم بدهکار جزو آن دسته است که با سوءنیت ، قصد تخلف دارد میبایست با اهرمهای قانونی مورد برخورد قرار گیرد.