معرفی شرکت دانیال استیل بعنوان یکی از شرکتهای گروه تولیدی رسول دانیال زاده کارآفرین برتر حوزه فولاد

رسول دانیال زاده

آنچه در این خبر خواهید خواند:

کارخانه دانیال استیل جزو بزرگترین واحدهای تولید ورقهای گالوانیزه و رنگی در کشور محسوب میشود و یکی از شرکتهای گروه تولیدی محصولات فولادی ، تحت مدیریت رسول دانیال زاده است که تا سال 1400 زیرمجموعه گروه کارخانجات نورد و لوله سمنان بود که از این سال به بعد، ماهیت مستقل حقوقی پیدا کرد. بمنظور آشنایی با فرآیندهای تولیدی این کارخانه ، بازدیدی از آن بعمل آمد که در خلال آن توضیحات کاملی از طرف امیدرضا دانیال زاده فرزند رسول دانیال زاده و یکی از اعضای هیأت مدیره این شرکت بمنظور معرفی فرآیندها و میزان اشتغال و نیز نوع محصولات تولیدی آن ارائه شد که متن زیر گزارش مختصری از این بازدید است.

در ابتدای این بازدید امیدرضا دانیال زاده پس از ارائه مطالبی پیرامون کلیّت صنعت فولاد به معرفی شرکت دانیال استیل پرداخت و عنوان نمود : این کارخانه در زمینی به مساحت 9 هکتار و در زیر بنایی به مساحت 36 هزار متر مربع در منطقه شهرک صنعتی شرق سمنان احداث گردیده است. لازم به ذکر است این کارخانه اولین مجموعه تولید ورق گالوانیزه به شکل Continuous Hot Deep Galvanizing در ضخامتهای بالا با ظرفیت اسمی 390 هزارتن در سال بوده و همچنین یکی از معدود کارخانه های تولید ورق رنگی ایران با ظرفیت اسمی 150 هزارتن در سال میباشد که ظرفیت اشتغالی بالغ بر 300 نفر دارد.

مواد مصرفی برای پوشش دهی به ورقهای فولادی در خطوط تولید گالوانیزه عمدتاً شامل شمش های روی، زاماک ، سرب ، قلع ، آنتیموان ، مواد شوینده قلیایی ، گاز آمونیاک ، رنگ و همچنین گاز طبیعی یا گاز مایع جهت سوخت کوره می باشد.

علاوه بر اینها دانیال زاده واحدهای کاری این کارخانه را به ده بخش تقسیم کرد که شامل: سالن های تولید ، سالن ماشین سازی ، انبارهای مواد اولیه ، انبار قطعات و ملزومات ، تصفیه خانه های آب ، سایتهای HNX ، آزمایشگاه کنترل کیفیت ، انبار محصولات ، مجموعه مخازن گاز و آمونیاک ، مجموعه اداری و سالن فروش میباشد.

امیدرضا دانیال زاده در توضیح خطوط تولیدی این کارخانه و تجهیزات مستقر در آنها اظهار داشت: در این کارخانه دو خط تولید ورق گالوانیزه مستقر است که ظرفیت خط اول سالانه 240 هزار تن و ظرفیت خط دوم سالانه 150 هزارتن میباشد که در مجموع ظرفیت کلی تولید ورق گالوانیزه این کارخانه را به 390 هزار تن در سال میرساند . کلیه ماشین آلات خطوط تولید این مجموعه به همت مهندسان و کارگران ایرانی نصب و راه اندازی گردیده است .

ضمن اینکه تجهیزات هر یک از خطوط گالوانیزه عبارتند از :کویل بازکن ها (Uncoller)، کشنده های کوچک (Pinch Roll) ، دستگاه های هیدرولیکی و مکانیکی برش (shear) ، دستگاه جوش قرقره ای (Welder) ، هدایت کننده ها (Steering) ، مجموعه شستشو (Pickling)،کشنده های اصلی (Bridge)،  خازن ها(Accumulator) ، مجموعه اندازه گیری کشش ورق (Load cell)، کوره آنیلینگ (Furnace) مشتمل بر چهار قسمت اصلی  PHF, DFF, RTF, JCF ، وان مذاب (Pot) ، دستگاه تنظیم پوشش           (Air Knife) ، مجموعه کانال های هوازن (Pendent) ، مجموعه خنک کن آبی (Quench Tank) ، مجموعه اتوی ورق (Tension Leveler) ، مجموعه پوشش کروماته (Choromate) جهت مقاومت بیشتر در محیط های مرطوب ، کویل جمع کن (Recoiler) و مجموعه پاور پک های هیدرولیک و همچنین مجموعه جرثقیل ها که عملیات حمل و نقل کویل را در سالن بر عهده دارند میباشد . ضمناً عملیات جوش تا ضخامت 5/1 میلیمتر به وسیله دستگاه جوش مقاومتی قرقره ای و برای ضخامت بالاتر با جوش co2 انجام می شود.

دانیال زاده در خصوص یکی از فرآیندهای کاری بنام عملیات اسکین پس که بعد از پوشش دهی ورقها انجام میشود اضافه کرد : اسکین پس فرآیندی است که با بالا بردن زبری سطح ورق به اندازه ای معین ، باعث ریز شدن گلهای درشت ورق گالوانیزه می گردد .  همین عمل موجب افزایش چسبندگی رنگ و افزایش کیفیت ورقهای گالوانیزه رنگی می گردد.

پس از حضور در سالن تولید ورقهای رنگی ، امیدرضا دانیال زاده توضیح داد که : خط تولید ورق رنگی نیز به همت مهندسان و کارگران ایرانی در سال 1392 با ظرفیت تولید 150 هزارتن ورق رنگی در سال نصب و راه اندازی گردید تا گام بلندی را در راستای توسعه اقتصادی کشور برداشته شود. تجهیزات خط تولید ورقهای رنگی دانیال استیل نیز شامل تجهیزاتی همچون : کویل بازکن ها (Uncoiler) ، کشنده های کوچک (Pinch Roll) ، دستگاه های هیدرولیکی و مکانیکی برش (Shear) ، دستگاه پانچ (Stitcher) ، هدایت کننده ها (Steering) ، مجموعه شستشو (Pick Ling) ، کشنده های اصلی (Bridle) ، خازن ها (Accumulator) ، مجموعه اندازه گیری کشش ورق (load Cell) ، مجموعه پوشش کروماته (Choromate) ، کویل جمع کن (Recoiler) ، کوره های پخت رنگ اولیه (Prime) ، تجهیزات مربوط به عملیات نهایی (Finish) و اتاق های رنگ میباشد.

وی در ادامه افزود: این مجموعه موفق به تدوین استاندارد کارخانه ای تولید ورق رنگی به شماره 00043/73/39 در سال 96 گردیده و همچنین دارای نشان استاندارد به شماره پروانه 7336420926 جهت تولید ورق گالوانیزه و نیز اخذ گواهینامه ISO9001  نیز گردیده است. ضمناً به دلیل استقرار این کارخانه در حد فاصل پایتخت و شرق کشور و عدم وجود کارخانه مشابه ، پتانسیل ایجاد یک گروه صنعتی بزرگ به عنوان یک مکان مناسب و ایجاد اشتغال و کارآفرینی در کشور را دارا می باشد.

دانیال زاده در پایان با اشاره به دو طرح توسعه ایی در دست اجرا در این شرکت اضافه کرد :هدف از اجرای این طرحها ، تکمیل زنجیره ارزش و تنوع بخشی به سبد محصولات شرکت دانیال است که مطالعات و طراحی آن از چند سال پیش شروع شده و با احداث زیرساختها و ساخت ماشین آلات ، در حال اجراست و پیش بینی میشود در اواسط سال 1402 به بهره برداری رسیده و محصولات آن به چرخه تولید کشور اضافه گردد. ظرفیت تولید واحد اسید شویی این طرح ، سالانه 350 هزارتن و واحد نورد سرد نیز سالانه 250 هزارتن است که پس از بهره برداری، اشتغالی بالغ بر 300 نفر ایجاد خواهد کرد .